Vederea la 20 - 30 ani

 


Protejarea vederii

Realitatea e ca 40 % din spitalizarile cu rani la ochi se datoreaza practicarii sporturilor. Partea infricosatoare e ca 71 % din aceste rani au loc la persoane cu varsta sub 25 ani! Asa ca te numeri printre cei cu risc crescut pentru rani grave la ochi, mai ales daca practici sporturi cu racheta, ca de exemplu tenis, badminton, raquetball sau squash.


Ochelarii si echipamentul de protectie fac mai mult decat sa-ti protejeze ochii de eventuale rani. Multi ochelari de protectie au capacitatea de a diminua si filtra lumina puternica, astfel incat vei putea sa distingi anumite culori ( ca de ex. mingile de tenis galbene), iar lentilele din policarbonat te protejeaza la impact puternic.

Daca te ranesti la ochi

Accidente se pot intampla, chiar daca esti atent. Oricum, nu este usor sa apreciezi severitatea unei rani oculare, asa ca trebuie intotdeauna sa mergi imediat la un medic oftalmolog. Este cel mai bun mod de a-ti proteja vederea. Urmatoarele simptome pot semnala rani serioase la ochi:

  • Durere evidenta si tulburari de vedere
  • Pleoapa taiata sau sfasiata
  • Un ochi care nu se misca la fel ca celalalt
  • Un ochi e mai proeminent decat celalalt
  • Pupila are marimea sau forma anormala
  • Sange prezent in zona alba a ochiului
  • Corp strain in ochi
  • Corp strain sub pleoapa ce nu poate fi usor indepartat

La computer

Imaginile redate de computer sunt create din milioane de pixeli – deci nu exista o imagine distincta pe care ochiul tau sa o focalizeze. Trebuie sa focalizezi si sa refocalizezi pentru a mentine imaginea clara – iar dupa doua ore ramai cu acelasi fel de stres repetitiv in muschii oculari ca cel pe care-l il provoaca tastatura incheieturii mainii tale. Poti reduce impactul tensiunii oculare provocate de computer prin urmarea unor reguli simple:

  • Tine-ti monitorul computerului la 50 – 60 cm distanta de ochi
  • Inclina-ti monitorul astfel ca partea lui superioara sa fie un pic sub nivelul ochilor
  • Minimizeaza distanta dintre monitorul computerului si alte documente de care te folosesti in timpul lucrului
  • Ajusteaza lumina pentru a minimiza reflexiile orbitoare de pe ecran
  • Clipeste des
  • Fa o pauza o data la 15 minute si focalizeaza un obiect aflat in departare
  • Foloseste picaturi oculare din categoria lacrimilor artificiale, pentru a calma ochii iritati.

Ochelari de soare

Ochelarii de soare nu au doar rol estetic. Ei sunt folositori pentru tine. Protejeaza-te chiar acum impotriva razelor daunatoare ultraviolete (UV) pentru a preveni afectiunile viitoare.

  • Alege ochelari de soare cu protectie atat UVA cat si UVB, pentru a bloca ambele forme de raze ultraviloete
  • O palarie cu bor va ajuta la blocarea soarelui indirect, care poate intra in ochi pe langa marginea ochelarilor de soare.

Primul ajutor

In ciuda tuturor masurilor de precautie pe care le iei, accidentele se pot intampla. Daca te ranesti la ochi, poti fi tentat sa te gandesti ca trece daca clatesti cu putina apa rece. Totusi, nu e usor si nu esti in masura sa judeci severitatea si gradul de extindere al unei rani, asa ca trebuie intotdeauna sa ceri asistenta medicala de specialitate. Este cel mai bun mod de a-ti proteja vederea.

Iata cateva sfaturi in caz de accident (acestea nu pot inlocui asistenta medicala de specialitate):

Traumatisme ale ochiului: daca te-ai lovit in ochi, aplica un pansament steril, protector la nivelul ochiului. Asigurate ca nu apasa asupra ochiului. Cere imediat asistenta medicala de specialitate.

Corpii straini: daca ti-a intrat un obiect ( corp strain) in ochi, nu incerca sa-l scoti; poti rupe tesuturile delicate, sau sa bagi obiectul si mai mult. Aplica un pansament steril, protector la nivelul ochiului. Asigura–te ca nu apasa asupra ochiului. Cere imediat asistenta medicala de specialitate.

Ochi vanat: daca esti lovit in zona ochiului pune un cub de gheata, sau un obiect rece peste ochi. Cere imediat asistenta medicala de specialitate.

Arsura chimica: daca ochiul tau a suferit o arsura chimica, clateste-l cu apa proaspata pentru cel putin 15-20 minute; tine capul sub jetul de apa de la chiuveta sau foloseste o cana curata cu care sa torni apa in ochi; in timp ce clatesti tine ochiul cat mai deschis posibil cu ajutorul degetelor pentru a asigura o clatire cat mai buna. Cere imediat asistenta medicala de specialitate.

Afla mai mult